Wat gebeurt er bij een borstbiopsie?

Bij een corebiopsie van de borst wordt een klein stukje weefsel weggenomen voor verder onderzoek. Dit gebeurt onder begeleiding van echografie.

Werd er in jouw borst een letsel vastgesteld op basis van mammografie, echografie of MRI? Dan is het belangrijk om de juiste diagnose te stellen en te bepalen of het letsel goedaardig of kwaadaardig is, om een passende behandeling te kunnen bepalen.

Het is belangrijk op te merken dat elke medische procedure risico’s en mogelijke bijwerkingen met zich meebrengt, zoals infectie of bloedingen.

Hoe verloopt het onderzoek?

Voor dit onderzoek hoef je niet nuchter te zijn.

Als je bloedverdunnende medicatie neemt, contacteer dan je behandelend arts om te bespreken of je deze medicatie moet stoppen vóór de biopsie.

Bij aanvang van het onderzoek zal de radioloog de procedure van de biopsie met je doornemen. Aarzel niet om vragen te stellen als er iets niet duidelijk is.

De radioloog zal met behulp van echografie de juiste plaats van het letsel lokaliseren. De huid op die plaats wordt ontsmet en je krijgt een lokale verdoving via een prikje. Vervolgens neemt de radioloog een stukje weefsel uit het letsel met behulp van een speciale biopsienaald. Op het moment van de weefselname hoor je een luide klik, maar omdat alles verdoofd is, zul je hier niets van voelen. Afhankelijk van de grootte en locatie van het letsel worden er meestal 3 stukjes weefsel genomen. Na afloop van de biopsie wordt er wat druk uitgeoefend op de plaats van de ingreep om bloeding te voorkomen. Het wondje wordt naderhand afgeplakt met een pleister.

Het hele onderzoek duurt 20 tot 30 minuten.

Het is mogelijk dat je een blauwe plek krijgt op de plaats waar de huid is aangeprikt. Ook kan je wat ongemak ervaren op de plek van de biopsie, vergelijkbaar met spierpijn of het gevoel van een blauwe plek.

Na het onderzoek kun je gewoon naar huis en de normale activiteit hervatten. Gedurende de eerste 24 uur wordt aangeraden om zware inspanningen en douchen te vermijden. Als je pijn hebt, kun je het beste paracetamol (bijvoorbeeld Dafalgan) nemen. Het gebruik van aspirine wordt afgeraden.

De stukjes weefsel worden naar het labo gestuurd voor microscopisch onderzoek. Daar zullen pathologen de weefselmonsters onder de microscoop bekijken en een gedetailleerde analyse uitvoeren. De resultaten van het microscopisch onderzoek worden vervolgens gerapporteerd aan je behandelend arts.